a
-- On Thu, 12/25/08, datodauddaros
From: datodauddaros datodauddaros@yahoo.com
Subject: [dpmmkl_group] Re: Jika Anda Tidak Berubah, Anda Akan Pupus!
To: dpmmkl_group@yahoogroups.com
Date: Thursday, December 25, 2008, 8:04 AM
a
a
Dr..hubungan saya dengan ahli perniagaan melayu sejak lebih sepuluh tahun menunjjukan bahawa usahawan melayu tidak dapat bertahan lama dalam bidang yang mereka mula ceburi.saya percaya sewaktu mula menceburi dalam bidang pilihan mereka sudah tentu wujud satu keinginan dan objektif yang ingin dicapai.walaupun demikian yang berjaya dalam bidang tersebut mungkin terlalu sedikit.
ayang telah lama dalam bidang itu tidak pula ramai yang sampai ketahap world standard dari segi persembahan dan perkhidmatan yang ditawarkan.banyak yang telah jemu dan berputus asa kononnya sebab keperluan asas dalam usaha mereka tersekat-sekat dan oleh itu tidak dapat terus mara kehadapan.
asaya contohkan seorang pengusaha gerai.sepuluh tahun sekwatu bermula segala perabut,keterampila n dan keyakinan memuncak kerana harapan yang tinggi.sepuluh tahun kemudian bukan saja perabut longlai dan tak bermaya usahawan itu juga nampaknya tercungap-cungap seperti ikan diluar air.
asaya lihat usahawan 'haram' dari indonesia dalam lokasi yang sama sentiasa segar dan berdaya maju walaupun sewaktu permulaan mereka berdikit-dikit. motavasi yang tersemat didada mereka tetap kental.disebaliknya usahawan kita sentiasa merungut dan segalanya tidak kena diluar sana yang membuatkan perniagaan mereka terjejas.
apada pendapat saya usahawan haram tadi mendapat kurang kemudahan tetapi masih boleh bertahan dan ada yang berkembang.ada yang ambil alih perniagaan orang kita.mungkinkah idea orang kita tersekat oleh masaalah masaalah yang tridak berkaitan dan menjadikan masaalah itu sebagai punca kegagalan? mengapakah usahawan tida berusaha seperti orang lain uyang sentiasa bertukar alih image dan keterampilan perniagaan untuk mendapat banyak untung? apakah harus dilakukan suapaya daya pemikiran yang boleh membuahkan initiatif baru dan initiatif ini berterusan.
a
ahli perniagaan yang dalam bidang yang sama seharusnya bergerak daripada lautan merah ke lautan biru dan dalam pergerakan itu ianya membawa faedah dan kejayaan.
a
macamana hendak menanam satu semangat dalam sanubari mereka supaya sekurang-kurangnya melatih fikiran mereka untuk mencari motif baru untuk menjadi world class dalam bidang mereka sendiri.mereka tidak perlu tukar haluan tetapi tetap dengan haluan yang sama tetapi sentiasa bertenaga..
a
saya inginkan cara untuk membolehkan sesaorang usahawan berfikir dan bertindak mengikut cara yang tersusun dan bukan mengikut naluri semata-mata. bagaimanakah untuk tanamkan semangat supaya objektif untuk maju sentiasa tersemat disanubari ???
a
DDD--
a
Dr Zul M S
a
Setuju 100% dgn pendapat u krn masyarakat kita selalu bertindak sbg tindak balas kpd sesuatu. Dah susah baru nak berusaha. Dah kena baru nak buat. Hanya orang yang ingin maju ke hadapan melakukan perubahan apabila nampak perubahan membawa kelebihan.> >
a
a --- On Wed, 12/24/08, datodauddaros wrote:> > >
aDr..> > sesorang lazimnya mungkin berubah jika telah terhantuk dengan > kuat..jarang sekali perubahan berlaku jika tiada motif yang > tersembunyi. .apakah motif untuk perubahan?> > DDD> > -
a
In dpmmkl_group@ yahoogroups. com,
Dr Zul M S wrote:> >> >
Salam, Tuan Moderator,> > > > Mohon Laluan,> > > > Dahulu, telegram adalah medium komunikasi terpantas untuk > menyampaikan maklumat penting dan segera. Sekarang, telegram telah > ditelan zaman. Kita menggunakan e-mail, sms dan lain-lain yang mampu > menyampaikan maklumat lebih pantas dan pada kos murah. Jika anda > tidak berubah seiring dengan perubahan persekitaran dan teknologi > ini, anda adalah orang yang ketinggalan zaman dan akan diabaikan oleh > persekitaran. Dengan kata lain, anda akan pupus.> > > > Untuk maklumat lanjut sila klik pautan berikut:> > http://insan- luarbiasa. blogspot. com/2008/ 12/jika-anda- tidak-berubah-> anda-akan-pupus. html> > > > > >
a
No comments:
Post a Comment