Petikan di bawah adalah dari buku 'Pengubatan & Penyembuhan Menurut Wahyu NABI' (2006) oleh Aiman Bin Abdul Fattah, Pustaka Dini.
.
Firman Allah,
"Dan, berpuasa itu lebih baik bagi kalian” (Al-Baqarah: 184).
.
Kami tak pernah berhenti memuji Allah atas petunjuk yang disampaikan kepada kita, berupa pelbagai jalan kebaikan dan keberuntungan. Selawat dan salam semoga dilimpahkan kepada nabi kita Muhammad, kepada kerabat dan para sahabatnya.
"Dan, berpuasa itu lebih baik bagi kalian” (Al-Baqarah: 184).
.
Kami tak pernah berhenti memuji Allah atas petunjuk yang disampaikan kepada kita, berupa pelbagai jalan kebaikan dan keberuntungan. Selawat dan salam semoga dilimpahkan kepada nabi kita Muhammad, kepada kerabat dan para sahabatnya.
.
Puasa merupakan salah satu wasiat yang disampaikan Nabi Shallallahu Alaihi wa Sallam kepada kaum Muslimin. Puasa merupakan kewajipan dari Allah, yang dilaksanakan pada bulan Ramadhan, yang kadangkala puasa juga wajib untuk sebahagian kafarat. Nabi Shallallahu Alaihi wa Sallam bersabda, "Allah befirman,
"Setiap amal anak Adam baginya, kecuali puasa. Sesungguhnya puasa itu bagi-Ku dan Aku memberi-kan pahala kerananya. Dan, Puasa adalah tabir dari api neraka” (Al-Bukhabry, 1894)
.
Abu Hurairah Radhiyallahu Anhu pernah berkata, "Kekasihku pernah mewasiatkan tiga perkara kepadaku: Puasa tiga hari setiap bulan, dua rakaat dhuha dan shalat witir sebelum akutidur.”
Dari Aisyah Radhiyallahu Anha, dia berkata, "Rasulullah Shallallahu Alaihi wa Sallam biasa berpuasa hingga kami mengatakan, 'Beliau tidak senggang puasanya. Kadangkala beliau tidak berpuasa, hingga kami berkata, 'Beliau tidak akan berpuasa’."
Puasa merupakan salah satu wasiat yang disampaikan Nabi Shallallahu Alaihi wa Sallam kepada kaum Muslimin. Puasa merupakan kewajipan dari Allah, yang dilaksanakan pada bulan Ramadhan, yang kadangkala puasa juga wajib untuk sebahagian kafarat. Nabi Shallallahu Alaihi wa Sallam bersabda, "Allah befirman,
"Setiap amal anak Adam baginya, kecuali puasa. Sesungguhnya puasa itu bagi-Ku dan Aku memberi-kan pahala kerananya. Dan, Puasa adalah tabir dari api neraka” (Al-Bukhabry, 1894)
.
Abu Hurairah Radhiyallahu Anhu pernah berkata, "Kekasihku pernah mewasiatkan tiga perkara kepadaku: Puasa tiga hari setiap bulan, dua rakaat dhuha dan shalat witir sebelum akutidur.”
Dari Aisyah Radhiyallahu Anha, dia berkata, "Rasulullah Shallallahu Alaihi wa Sallam biasa berpuasa hingga kami mengatakan, 'Beliau tidak senggang puasanya. Kadangkala beliau tidak berpuasa, hingga kami berkata, 'Beliau tidak akan berpuasa’."
.
Dalam masalah ini terdapat sekian banyak hadis. Orang-orang Muslim menggunakan puasa sebagai sarana penyembuhan. Bahkan orang-orang dari kalangan bukan-Islam juga menggunakannya sebagai sarana penyembuhan. Berikut ini kami akan memaparkan sebahagian teori dari sebuah kajian ilmiah tentang puasa dan sejauh mana manfaatnya bagi kesihatan.
.
Bukti Baru dari Kajian Ilmiah tentang Puasa
Ustaz Dr. Ahmad Al-Qadhy berkata, "Allah mewajibkan puasa bulan Ramadhan dan menjadikannya sebagai salah satu rukun Islam, sebagaimana Rasulullah Shallallahu Alaihi wa Sallam juga mensyariatkan puasa yang dapat dipilih sesukanya selama perputaran satu tahun. Yang pasti dan tidak dapat diragukan bahawa puasa memiliki banyak faedah. Begitujuga ibadah-ibadah lain yang telah disyariatkan Allah dan Rasul-Nya kepada kita, yang di dalamnya tidak lepas dari pelbagai manfaat.
Dalam masalah ini terdapat sekian banyak hadis. Orang-orang Muslim menggunakan puasa sebagai sarana penyembuhan. Bahkan orang-orang dari kalangan bukan-Islam juga menggunakannya sebagai sarana penyembuhan. Berikut ini kami akan memaparkan sebahagian teori dari sebuah kajian ilmiah tentang puasa dan sejauh mana manfaatnya bagi kesihatan.
.
Bukti Baru dari Kajian Ilmiah tentang Puasa
Ustaz Dr. Ahmad Al-Qadhy berkata, "Allah mewajibkan puasa bulan Ramadhan dan menjadikannya sebagai salah satu rukun Islam, sebagaimana Rasulullah Shallallahu Alaihi wa Sallam juga mensyariatkan puasa yang dapat dipilih sesukanya selama perputaran satu tahun. Yang pasti dan tidak dapat diragukan bahawa puasa memiliki banyak faedah. Begitujuga ibadah-ibadah lain yang telah disyariatkan Allah dan Rasul-Nya kepada kita, yang di dalamnya tidak lepas dari pelbagai manfaat.
.
Allah befirman,
"Hai orang-orang yang beriman, penuhilah seruan Allah dan seruan Rasul apabila Rasul menyeru kamu kepada suatu yang memberi kehidupan kepada kamu." (Al-Anfal: 24).
"Hai orang-orang yang beriman, penuhilah seruan Allah dan seruan Rasul apabila Rasul menyeru kamu kepada suatu yang memberi kehidupan kepada kamu." (Al-Anfal: 24).
..
Ada keyakinan yang berkembang pada zaman dahulu bahawa faedah-faedah ini hanya terbatas pada segi rohani. Namun pengetahuan moden pada zaman sekarang telah mengungkap bukti demi bukti tentang faedah-faedah bagi fizikal dan jiwa, tentu saja bagi siapa yang komitmen terhadap pengajaran-pengajaran Islam.
Ada keyakinan yang berkembang pada zaman dahulu bahawa faedah-faedah ini hanya terbatas pada segi rohani. Namun pengetahuan moden pada zaman sekarang telah mengungkap bukti demi bukti tentang faedah-faedah bagi fizikal dan jiwa, tentu saja bagi siapa yang komitmen terhadap pengajaran-pengajaran Islam.
.
Pada zaman sekarang sudah ada penetapan bahawa puasa memiliki beberapa manfaat kesihatan, iaitu terhadap sistem imuniti, sistem regular dan hati, sistem pencernaan, sistem reproduksi dan sistem urinari. Pelbagai pengaruh positif dari puasa ini menyajikan keseimbangan fungsi terhadap sel-sel tubuh dan susunannya, yang dikuatkan dengan kajian-kajian kimiawi dan makmal."
Pada zaman sekarang sudah ada penetapan bahawa puasa memiliki beberapa manfaat kesihatan, iaitu terhadap sistem imuniti, sistem regular dan hati, sistem pencernaan, sistem reproduksi dan sistem urinari. Pelbagai pengaruh positif dari puasa ini menyajikan keseimbangan fungsi terhadap sel-sel tubuh dan susunannya, yang dikuatkan dengan kajian-kajian kimiawi dan makmal."
.
Apa yang Terjadi Saat Puasa?
Apa sebenamya yang tejadi dalam tubuh manusia saat dia melaksanakan puasa? Inilah huraiannya:
.
1. Pembaharuan sel-sel tubuh.
Dr. Abdul-Jawad Ash-Shawy menyatakan, "Zat asid amino membentuk komposisi organik dalam sel. Ketika puasa, keasidan yang berasal dari makanan, berkumpul dengan keasidan yang dihasilkan daripada proses penghancuran. Saat puasa, pembentukan sel akan kembali setelah ada penghancuran dan prosesnya, kemudian disebarkan menurut keperluan sel-sel tubuh. Dengan begitu ada kesempatan untuk terjadinya komposisi baru bagi sel-sel, yang memperbaikinya dan mengangkat efektifitas kerjanya, yang pada akhirnya mendatangkan kesihatan bagi tubuh manusia dan menambah kesihatannya.
.
Puasa (Islam) adalah satu-satunya sistem pencernaan yang paling ideal dalam memperbaiki kadar optima fungsi hati, yang menambahinya dengan fatty acid dan amino organic selama rentang waktu antara buka puasa dan sahur, sehingga kemudian membentuk inti protein, cairan phosphate, cholesterol dan lain-lainnya untuk pembentukan sel-sel baru. Pembersihan sel hepar / hati dari lemak yang berkumpul di dalamnya setelah makan, juga dapat terjadi pada siang hari saat puasa. Maka dengan begitu hepar / hati tidak akan diserang cirrhosis liver (gangguan pada jaringan hati). Manfaat lain, tidak akan ada ketimpangan fungsional kerana tidak terbentuknya materi yang dapat mengalihkan lemak darinya, iaitu lemak yang bertompok-tompok, yang pembentukannya dapat dihindarkan kerana mengosongkan perut atau memakan makanan yang tidak berlemak.
.
Dari sini dapat kita simpulkan bahawa puasa ala-Islam memiliki peranan yang sangat positif dan riil dalam menjaga semangat dan kerja sel-sel hepar / hati. Dengan begitu dapat mempengaruhi kadar kecepatan pembaruan sel-sel hepar / hati dan juga setiap sel-sel tubuh. Hal ini tidak akan terjadi pada puasa yang dianjurkan ilmu perubatan, apalagi pola makan semahunya dengan menyantap makanan-makanan yang kaya lemak.
.
2. Membersihkan tubuh dari pelbagai jenis racun.
Saat puasa, sekian banyak lemak yang tertimbun di dalam tubuh akan beralih ke hepar / hati, hingga lemak itu dapat dimanfaatkan, lalu dari sana keluar racun yang sudah melebur di dalamnya, lalu hilang sama sekali dari tubuh. Saat puasa, aktiviti sel-sel ini berada pada puncak optima tugasnya, sehingga ia mengganyang bakteria, setelah ia diserang oleh tubuh yang memiliki fungsi sebaliknya. Jadi begitulah puasa dianggap sebagai sertifikat dalam bidang kesihatan bagi organ-organ tubuh, sehingga ia dinyatakan sihat. Benar apa yang difirmankan Allah Yang Maha Mengetahui,
.
"Dan, berpuasa itu lebih baik bagi kalian.” (Al-Baqarah: 184).
.
Dr. Mark Fadon, seorang doktor yang sangat mengambil berat terhadap kajian puasa dan pengaruhnya, mengatakan, "Setiap manusia perlu melakukan puasa, meskipun dia tidak sakit, kerana racun-racun makanan dan ubat berhimpun di dalam tubuh, sehingga membuatnya jatuh sakit atau membuat tubuhnya terasa berat dan akhirnya melemahkan semangatnya. Jika manusia melakukan puasa, maka beban racun ini menjadi berkurang dan bahkan hilang, sehingga dia merasa ringan dan bersemangat."
.
Apa sebenamya yang tejadi dalam tubuh manusia saat dia melaksanakan puasa? Inilah huraiannya:
.
1. Pembaharuan sel-sel tubuh.
Dr. Abdul-Jawad Ash-Shawy menyatakan, "Zat asid amino membentuk komposisi organik dalam sel. Ketika puasa, keasidan yang berasal dari makanan, berkumpul dengan keasidan yang dihasilkan daripada proses penghancuran. Saat puasa, pembentukan sel akan kembali setelah ada penghancuran dan prosesnya, kemudian disebarkan menurut keperluan sel-sel tubuh. Dengan begitu ada kesempatan untuk terjadinya komposisi baru bagi sel-sel, yang memperbaikinya dan mengangkat efektifitas kerjanya, yang pada akhirnya mendatangkan kesihatan bagi tubuh manusia dan menambah kesihatannya.
.
Puasa (Islam) adalah satu-satunya sistem pencernaan yang paling ideal dalam memperbaiki kadar optima fungsi hati, yang menambahinya dengan fatty acid dan amino organic selama rentang waktu antara buka puasa dan sahur, sehingga kemudian membentuk inti protein, cairan phosphate, cholesterol dan lain-lainnya untuk pembentukan sel-sel baru. Pembersihan sel hepar / hati dari lemak yang berkumpul di dalamnya setelah makan, juga dapat terjadi pada siang hari saat puasa. Maka dengan begitu hepar / hati tidak akan diserang cirrhosis liver (gangguan pada jaringan hati). Manfaat lain, tidak akan ada ketimpangan fungsional kerana tidak terbentuknya materi yang dapat mengalihkan lemak darinya, iaitu lemak yang bertompok-tompok, yang pembentukannya dapat dihindarkan kerana mengosongkan perut atau memakan makanan yang tidak berlemak.
.
Dari sini dapat kita simpulkan bahawa puasa ala-Islam memiliki peranan yang sangat positif dan riil dalam menjaga semangat dan kerja sel-sel hepar / hati. Dengan begitu dapat mempengaruhi kadar kecepatan pembaruan sel-sel hepar / hati dan juga setiap sel-sel tubuh. Hal ini tidak akan terjadi pada puasa yang dianjurkan ilmu perubatan, apalagi pola makan semahunya dengan menyantap makanan-makanan yang kaya lemak.
.
2. Membersihkan tubuh dari pelbagai jenis racun.
Saat puasa, sekian banyak lemak yang tertimbun di dalam tubuh akan beralih ke hepar / hati, hingga lemak itu dapat dimanfaatkan, lalu dari sana keluar racun yang sudah melebur di dalamnya, lalu hilang sama sekali dari tubuh. Saat puasa, aktiviti sel-sel ini berada pada puncak optima tugasnya, sehingga ia mengganyang bakteria, setelah ia diserang oleh tubuh yang memiliki fungsi sebaliknya. Jadi begitulah puasa dianggap sebagai sertifikat dalam bidang kesihatan bagi organ-organ tubuh, sehingga ia dinyatakan sihat. Benar apa yang difirmankan Allah Yang Maha Mengetahui,
.
"Dan, berpuasa itu lebih baik bagi kalian.” (Al-Baqarah: 184).
.
Dr. Mark Fadon, seorang doktor yang sangat mengambil berat terhadap kajian puasa dan pengaruhnya, mengatakan, "Setiap manusia perlu melakukan puasa, meskipun dia tidak sakit, kerana racun-racun makanan dan ubat berhimpun di dalam tubuh, sehingga membuatnya jatuh sakit atau membuat tubuhnya terasa berat dan akhirnya melemahkan semangatnya. Jika manusia melakukan puasa, maka beban racun ini menjadi berkurang dan bahkan hilang, sehingga dia merasa ringan dan bersemangat."
.
Aiman, Abdul Fattah (2006) Pengubatan & Penyembuhan Menurut Wahyu NABI. Shah Alam: Pustaka Dini. Judul Asal: Asy-Syifa' Min Wahyi Khatamil Anbiya'
No comments:
Post a Comment